#: locale=cs ## Action ### URL LinkBehaviour_FE6582F3_ACD6_8672_41D8_7D8DD69868BF.source = http://www.zpc-galerie.cz/ LinkBehaviour_C9238F63_AF72_FF8C_41E5_631D9B9D2D9B.source = http://www.zpc-galerie.cz/ LinkBehaviour_C8EDA58D_AF72_8297_41C9_FA5D7C102790.source = http://www.zpc-galerie.cz/ LinkBehaviour_C9E82EB6_AF72_FEF4_41CD_69F4A1E69CCF.source = http://www.zpc-galerie.cz/ WebFrame_22F9EEFF_0C1A_2293_4165_411D4444EFEA_mobile.url = https://maps.google.com/maps?output=embed¢er=49.6481296,13.3963593&z=10&q=Z%C3%A1pado%C4%8Desk%C3%A1+galerie+v+Plzni+-+v%C3%BDstavn%C3%AD+s%C3%AD%C5%88+Masn%C3%A9+kr%C3%A1my WebFrame_22F9EEFF_0C1A_2293_4165_411D4444EFEA.url = https://maps.google.com/maps?output=embed¢er=49.6481296,13.3963593&z=10&q=Z%C3%A1pado%C4%8Desk%C3%A1+galerie+v+Plzni+-+v%C3%BDstavn%C3%AD+s%C3%AD%C5%88+Masn%C3%A9+kr%C3%A1my ## Media ### Title album_EF76F4FA_FD93_C647_41E5_882F68C5C26E_0.label = Bohumil Kubišta, Cementárna v Braníku, 1911, Židovské muzeum v Praze panorama_778D9EEC_615F_CF34_41C7_580416F64F86.label = Exteriér 1 panorama_7582EF08_615F_CEFC_41C0_407177EF8CB2.label = Exteriér 2 panorama_74D3F6CC_660B_C21D_41D4_64E459143A60.label = Hlavní křídlo 1 panorama_7680D561_660B_C607_41CA_581B663A2AD6.label = Hlavní křídlo 2 panorama_769E30DF_6616_5E3E_41CD_C20AA13ED6CF.label = Hlavní křídlo 4 panorama_768173CA_660B_C205_41D5_C039141E3A75.label = Hlavní křídlo 5 panorama_7682F2A2_660A_4205_41AD_D9327C58286E.label = Hlavní křídlo 6 panorama_769E2CC0_6616_4603_41C0_4A1E6D3F95FF.label = Hlavní křídlo 7 panorama_7682D1BC_660A_5E7C_41D2_26AEC52EEA3A.label = Hlavní křídlo 8 panorama_769E7ABB_6616_4204_41AF_1D920EE8827F.label = Hlavní křídlo 9 album_791ADDEB_6B2B_BA33_41B1_5C5D22B1C41C_0.label = KaFKa_MG_8945 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_1.label = KaFKa_MG_8948 album_791ADDEB_6B2B_BA33_41B1_5C5D22B1C41C_1.label = KaFKa_MG_8948 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_2.label = KaFKa_MG_8949 album_791ADDEB_6B2B_BA33_41B1_5C5D22B1C41C_2.label = KaFKa_MG_8949 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_3.label = KaFKa_MG_8951 album_781FF161_6B39_EA3C_41D3_4D0B4EEDFCFC_0.label = KaFKa_MG_8951 album_781FF161_6B39_EA3C_41D3_4D0B4EEDFCFC_1.label = KaFKa_MG_8953 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_4.label = KaFKa_MG_8953 album_706D53C6_6B3F_6E09_41BB_FFFF40648296_0.label = KaFKa_MG_8955 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_5.label = KaFKa_MG_8955 album_706D53C6_6B3F_6E09_41BB_FFFF40648296_1.label = KaFKa_MG_8956 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_6.label = KaFKa_MG_8956 album_706D53C6_6B3F_6E09_41BB_FFFF40648296_2.label = KaFKa_MG_8958 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_7.label = KaFKa_MG_8958 album_29F6D166_6B58_ED23_41AB_DD69A2BDCED2_0.label = KaFKa_MG_8959 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_8.label = KaFKa_MG_8959 album_29F6D166_6B58_ED23_41AB_DD69A2BDCED2_1.label = KaFKa_MG_8961 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_10.label = KaFKa_MG_8963 album_575A2BC6_6B59_9D63_41C7_32792EE99993_0.label = KaFKa_MG_8965 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_11.label = KaFKa_MG_8965 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_12.label = KaFKa_MG_8966 album_575A2BC6_6B59_9D63_41C7_32792EE99993_1.label = KaFKa_MG_8966 album_562F2104_6B39_AAE1_41D5_54E6BD98653E_0.label = KaFKa_MG_8968 album_DC3D7D86_CEE6_C21F_41E8_934E187D570C_0.label = KaFKa_MG_8968 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_13.label = KaFKa_MG_8968 album_DC3D7D86_CEE6_C21F_41E8_934E187D570C_1.label = KaFKa_MG_8970 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_14.label = KaFKa_MG_8970 album_562F2104_6B39_AAE1_41D5_54E6BD98653E_1.label = KaFKa_MG_8970 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_15.label = KaFKa_MG_8971 album_DDCB6609_CEE6_4E15_41D6_583ABBE32EA9_0.label = KaFKa_MG_8971 album_2BF6AC86_6B28_9BE1_41B2_6226F6B8D43D_0.label = KaFKa_MG_8972 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_16.label = KaFKa_MG_8972 album_DDCB6609_CEE6_4E15_41D6_583ABBE32EA9_1.label = KaFKa_MG_8972 album_2BF6AC86_6B28_9BE1_41B2_6226F6B8D43D_1.label = KaFKa_MG_8974 album_DDCB6609_CEE6_4E15_41D6_583ABBE32EA9_2.label = KaFKa_MG_8974 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_17.label = KaFKa_MG_8974 album_569CF95F_6B28_9D1F_41BB_D6776DB07E5A_0.label = KaFKa_MG_8976 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_18.label = KaFKa_MG_8976 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_19.label = KaFKa_MG_8977 album_569CF95F_6B28_9D1F_41BB_D6776DB07E5A_1.label = KaFKa_MG_8977 album_569CF95F_6B28_9D1F_41BB_D6776DB07E5A_2.label = KaFKa_MG_8979 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_20.label = KaFKa_MG_8979 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_21.label = KaFKa_MG_8981 album_569CF95F_6B28_9D1F_41BB_D6776DB07E5A_3.label = KaFKa_MG_8981 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_22.label = KaFKa_MG_8984 album_56649E06_6B2F_76E1_41CF_A2B418FE65A4_0.label = KaFKa_MG_8984 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_23.label = KaFKa_MG_8985 album_56649E06_6B2F_76E1_41CF_A2B418FE65A4_1.label = KaFKa_MG_8985 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_24.label = KaFKa_MG_8986 album_56649E06_6B2F_76E1_41CF_A2B418FE65A4_2.label = KaFKa_MG_8986 album_2AECFD5E_6B28_9561_417C_0044382DD296_0.label = KaFKa_MG_8992 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_25.label = KaFKa_MG_8992 album_2AECFD5E_6B28_9561_417C_0044382DD296_1.label = KaFKa_MG_8995 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_26.label = KaFKa_MG_8995 album_2AECFD5E_6B28_9561_417C_0044382DD296_2.label = KaFKa_MG_8998 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_27.label = KaFKa_MG_8998 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_28.label = KaFKa_MG_9003 album_531F4B57_6CD8_BD6F_41C3_B83D55316E80_0.label = KaFKa_MG_9003 album_531F4B57_6CD8_BD6F_41C3_B83D55316E80_1.label = KaFKa_MG_9005 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_29.label = KaFKa_MG_9005 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_30.label = KaFKa_MG_9007 album_519C8C06_6CD9_BAEE_41D1_E298ED0AD967_0.label = KaFKa_MG_9007 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_31.label = KaFKa_MG_9011 album_519C8C06_6CD9_BAEE_41D1_E298ED0AD967_1.label = KaFKa_MG_9011 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_32.label = KaFKa_MG_9013 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_34.label = KaFKa_MG_9020 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_35.label = KaFKa_MG_9022 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_36.label = KaFKa_MG_9025 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_37.label = KaFKa_MG_9026 album_52D1BFB6_6CDB_9521_41BC_07D67CD053FF_0.label = KaFKa_MG_9026 album_52D1BFB6_6CDB_9521_41BC_07D67CD053FF_1.label = KaFKa_MG_9028 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_38.label = KaFKa_MG_9028 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_39.label = KaFKa_MG_9031 album_2D31A551_6CE8_9565_41C6_E638BA6874A4_0.label = KaFKa_MG_9033 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_40.label = KaFKa_MG_9033 album_2D31A551_6CE8_9565_41C6_E638BA6874A4_1.label = KaFKa_MG_9036 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_41.label = KaFKa_MG_9036 album_5284F610_6CE8_96E2_41DA_E3DFEE3D10F2_0.label = KaFKa_MG_9038 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_42.label = KaFKa_MG_9038 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_43.label = KaFKa_MG_9039 album_52188A15_6CEF_9EED_419F_DB5C2782635A_0.label = KaFKa_MG_9039 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_44.label = KaFKa_MG_9041 album_52188A15_6CEF_9EED_419F_DB5C2782635A_1.label = KaFKa_MG_9041 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_45.label = KaFKa_MG_9043 album_5284F610_6CE8_96E2_41DA_E3DFEE3D10F2_1.label = KaFKa_MG_9043 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_46.label = KaFKa_MG_9045 album_528FC3C7_6CE9_6D6E_41C6_92A305FB2A3B_0.label = KaFKa_MG_9045 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_47.label = KaFKa_MG_9047 album_528FC3C7_6CE9_6D6E_41C6_92A305FB2A3B_1.label = KaFKa_MG_9047 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_48.label = KaFKa_MG_9051 album_2D7AAB21_6CF8_9D22_41A3_1E946A667989_0.label = KaFKa_MG_9051 album_2D7AAB21_6CF8_9D22_41A3_1E946A667989_1.label = KaFKa_MG_9053 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_49.label = KaFKa_MG_9053 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_50.label = KaFKa_MG_9055 album_2E6F5706_6CF8_F6EF_41A1_6167C6461949_0.label = KaFKa_MG_9055 album_2E6F5706_6CF8_F6EF_41A1_6167C6461949_1.label = KaFKa_MG_9057 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_51.label = KaFKa_MG_9057 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_52.label = KaFKa_MG_9059 album_294632FC_6D28_AF1C_41D7_D207D729E2F2_0.label = KaFKa_MG_9059 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_53.label = KaFKa_MG_9060 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_54.label = KaFKa_MG_9062 album_294632FC_6D28_AF1C_41D7_D207D729E2F2_2.label = KaFKa_MG_9062 album_294632FC_6D28_AF1C_41D7_D207D729E2F2_3.label = KaFKa_MG_9066 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_55.label = KaFKa_MG_9066 album_29874335_6CF8_AD2D_41C8_A79B8FB0AE1E_0.label = KaFKa_MG_9067 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_56.label = KaFKa_MG_9067 album_29874335_6CF8_AD2D_41C8_A79B8FB0AE1E_1.label = KaFKa_MG_9069 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_57.label = KaFKa_MG_9069 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_58.label = KaFKa_MG_9072 album_29874335_6CF8_AD2D_41C8_A79B8FB0AE1E_2.label = KaFKa_MG_9072 album_2FFA2B33_6CF9_7D25_41D4_D7D68720E055_0.label = KaFKa_MG_9074 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_59.label = KaFKa_MG_9074 album_29EB20FE_6CD9_6B1F_41D8_4B7718BFD9F2_0.label = KaFKa_MG_9077 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_60.label = KaFKa_MG_9077 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_61.label = KaFKa_MG_9079 album_29EB20FE_6CD9_6B1F_41D8_4B7718BFD9F2_1.label = KaFKa_MG_9079 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_62.label = KaFKa_MG_9081 album_9C5222B5_80E4_CCF0_41B9_0E0B1870355A_0.label = KaFKa_MG_9081 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_63.label = KaFKa_MG_9084 album_9C5222B5_80E4_CCF0_41B9_0E0B1870355A_1.label = KaFKa_MG_9084 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_64.label = KaFKa_MG_9087 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_65.label = KaFKa_MG_9090 album_2AC56C7F_6CD9_FB1D_41D0_3BFEE33258D8_0.label = KaFKa_MG_9090 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_66.label = KaFKa_MG_9092 album_2AC56C7F_6CD9_FB1D_41D0_3BFEE33258D8_1.label = KaFKa_MG_9092 album_2AC56C7F_6CD9_FB1D_41D0_3BFEE33258D8_2.label = KaFKa_MG_9094 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_67.label = KaFKa_MG_9094 album_28A7EDAE_6CD9_F53F_41C1_C241F4613A35_0.label = KaFKa_MG_9096 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_68.label = KaFKa_MG_9096 album_28A7EDAE_6CD9_F53F_41C1_C241F4613A35_1.label = KaFKa_MG_9099 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_69.label = KaFKa_MG_9099 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_70.label = KaFKa_MG_9120 album_2FB1F6F6_6CD8_972F_41A8_22C780482012_0.label = KaFKa_MG_9123 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_71.label = KaFKa_MG_9123 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_72.label = KaFKa_MG_9125 album_2FB1F6F6_6CD8_972F_41A8_22C780482012_1.label = KaFKa_MG_9125 album_2945B422_6CEB_AB27_41BF_5F473F8B921E_0.label = KaFKa_MG_9128 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_73.label = KaFKa_MG_9128 album_2B2F3DCD_6CE9_957D_41C5_332A4B4F654F_0.label = KaFKa_MG_9130 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_74.label = KaFKa_MG_9130 album_2945B422_6CEB_AB27_41BF_5F473F8B921E_1.label = KaFKa_MG_9133 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_75.label = KaFKa_MG_9133 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_76.label = KaFKa_MG_9135 album_2B2F3DCD_6CE9_957D_41C5_332A4B4F654F_1.label = KaFKa_MG_9135 album_29F1F2DB_6CE8_EF65_41C4_6074BE24D878_0.label = KaFKa_MG_9137 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_77.label = KaFKa_MG_9137 album_29F1F2DB_6CE8_EF65_41C4_6074BE24D878_1.label = KaFKa_MG_9139 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_78.label = KaFKa_MG_9139 album_29F1F2DB_6CE8_EF65_41C4_6074BE24D878_2.label = KaFKa_MG_9141 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_79.label = KaFKa_MG_9141 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_80.label = KaFKa_MG_9143 album_2E122BE2_6CE9_7D27_4185_A40AAA5C51BE_0.label = KaFKa_MG_9143 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_81.label = KaFKa_MG_9146 album_2E122BE2_6CE9_7D27_4185_A40AAA5C51BE_1.label = KaFKa_MG_9146 album_28CA724C_6CEF_6F62_41D2_BB64B6C2CE03_0.label = KaFKa_MG_9148 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_82.label = KaFKa_MG_9148 album_28CA724C_6CEF_6F62_41D2_BB64B6C2CE03_1.label = KaFKa_MG_9150 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_83.label = KaFKa_MG_9150 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_84.label = KaFKa_MG_9152 album_2B6DA639_6D29_9725_41DB_08C8DDA8D38B_0.label = KaFKa_MG_9152 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_85.label = KaFKa_MG_9154 album_2B6DA639_6D29_9725_41DB_08C8DDA8D38B_1.label = KaFKa_MG_9154 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_86.label = KaFKa_MG_9156 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_87.label = KaFKa_MG_9159 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_88.label = KaFKa_MG_9160 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_89.label = KaFKa_MG_9161 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_90.label = KaFKa_MG_9163 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_91.label = KaFKa_MG_9165 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_92.label = KaFKa_MG_9167 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_93.label = KaFKa_MG_9170 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_94.label = KaFKa_MG_9174 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_95.label = KaFKa_MG_9177 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_96.label = KaFKa_MG_9180 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_97.label = KaFKy_MG_9012 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_98.label = KaFKy_MG_9031 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_99.label = KaFKy_MG_9036 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6_100.label = KaFKy_MG_9180 video_73E11867_6616_CE7C_41D0_A8E365473576.label = Kafka2 panorama_769E3961_6616_4E04_41C9_78BB3CD17DAE.label = Levé křídlo 1 panorama_769E3BC8_6616_4203_41BB_1711BBCF555E.label = Levé křídlo 10 panorama_769E09C7_6617_CE0D_41D0_D853E452E549.label = Levé křídlo 11 panorama_769FC82C_6617_CE03_41D5_F45842484DDD.label = Levé křídlo 12 panorama_769FD69F_6617_C23D_4198_32B784228D7B.label = Levé křídlo 13 panorama_769E24F2_6617_C607_41D0_4E251E713650.label = Levé křídlo 14 panorama_769E7365_6616_420D_41C6_A4ECA3B83806.label = Levé křídlo 15 panorama_769E51B8_6616_5E03_41D8_A0B0479832B8.label = Levé křídlo 16 panorama_769E4FB8_6616_4203_4193_56B1B617B24A.label = Levé křídlo 17 panorama_769E5DFA_6616_4607_41B1_E86EF2A14179.label = Levé křídlo 18 panorama_769E0C0A_6616_4607_41A1_4E2DEF7E524A.label = Levé křídlo 19 panorama_769EC7F7_6616_C20C_41A5_1C36D97799F2.label = Levé křídlo 2 panorama_769EDA3C_6616_C203_41AB_060CD4011275.label = Levé křídlo 20 panorama_769E087E_6616_CEFF_41CB_C51C115C5771.label = Levé křídlo 21 panorama_769EC67C_6616_C203_41D8_4226D8025546.label = Levé křídlo 22 panorama_769E149E_6616_C63F_41D5_D97A0451C715.label = Levé křídlo 23 panorama_769E52BE_6616_427F_41D2_28EE616CACFD.label = Levé křídlo 24 panorama_75C41EE3_660A_424B_41C8_CE910F7600B1.label = Levé křídlo 25 panorama_769EF627_6616_C20C_41CD_6CCEADAF5B37.label = Levé křídlo 3 panorama_769ED405_6616_C60C_41C1_7F617F45ED06.label = Levé křídlo 4 panorama_769E1237_6616_C20C_41D3_5235538F6233.label = Levé křídlo 5 panorama_769E710F_6616_BE1D_41D8_198D989EF5AF.label = Levé křídlo 6 panorama_769E6F83_6616_4205_41D5_5CBD960F7242.label = Levé křídlo 7 panorama_769E7DC5_6616_460D_41D7_29A1DC6FCA63.label = Levé křídlo 8 panorama_769E0DA8_6616_4603_41D3_EC377D58C498.label = Levé křídlo 9 album_EF76F4FA_FD93_C647_41E5_882F68C5C26E.label = Photo Album Bohumil Kubišta, Cementárna v Braníku, 1911, Židovské muzeum v Praze album_791ADDEB_6B2B_BA33_41B1_5C5D22B1C41C.label = Photo Album KaFKa_MG_8945 album_6737D6AF_6ACC_83F7_41D9_DF98042A36C6.label = Photo Album KaFKa_MG_8945 album_781FF161_6B39_EA3C_41D3_4D0B4EEDFCFC.label = Photo Album KaFKa_MG_8951 album_706D53C6_6B3F_6E09_41BB_FFFF40648296.label = Photo Album KaFKa_MG_8955 album_29F6D166_6B58_ED23_41AB_DD69A2BDCED2.label = Photo Album KaFKa_MG_8959 album_575A2BC6_6B59_9D63_41C7_32792EE99993.label = Photo Album KaFKa_MG_8965 album_DC3D7D86_CEE6_C21F_41E8_934E187D570C.label = Photo Album KaFKa_MG_8968 album_562F2104_6B39_AAE1_41D5_54E6BD98653E.label = Photo Album KaFKa_MG_8968 album_DDCB6609_CEE6_4E15_41D6_583ABBE32EA9.label = Photo Album KaFKa_MG_8971 album_2BF6AC86_6B28_9BE1_41B2_6226F6B8D43D.label = Photo Album KaFKa_MG_8972 album_569CF95F_6B28_9D1F_41BB_D6776DB07E5A.label = Photo Album KaFKa_MG_8976 album_56649E06_6B2F_76E1_41CF_A2B418FE65A4.label = Photo Album KaFKa_MG_8984 album_2AECFD5E_6B28_9561_417C_0044382DD296.label = Photo Album KaFKa_MG_8992 album_531F4B57_6CD8_BD6F_41C3_B83D55316E80.label = Photo Album KaFKa_MG_9003 album_519C8C06_6CD9_BAEE_41D1_E298ED0AD967.label = Photo Album KaFKa_MG_9007 album_52D1BFB6_6CDB_9521_41BC_07D67CD053FF.label = Photo Album KaFKa_MG_9026 album_2D31A551_6CE8_9565_41C6_E638BA6874A4.label = Photo Album KaFKa_MG_9033 album_5284F610_6CE8_96E2_41DA_E3DFEE3D10F2.label = Photo Album KaFKa_MG_9038 album_52188A15_6CEF_9EED_419F_DB5C2782635A.label = Photo Album KaFKa_MG_9039 album_528FC3C7_6CE9_6D6E_41C6_92A305FB2A3B.label = Photo Album KaFKa_MG_9045 album_2D7AAB21_6CF8_9D22_41A3_1E946A667989.label = Photo Album KaFKa_MG_9051 album_2E6F5706_6CF8_F6EF_41A1_6167C6461949.label = Photo Album KaFKa_MG_9055 album_294632FC_6D28_AF1C_41D7_D207D729E2F2.label = Photo Album KaFKa_MG_9059 album_29874335_6CF8_AD2D_41C8_A79B8FB0AE1E.label = Photo Album KaFKa_MG_9067 album_2FFA2B33_6CF9_7D25_41D4_D7D68720E055.label = Photo Album KaFKa_MG_9074 album_29EB20FE_6CD9_6B1F_41D8_4B7718BFD9F2.label = Photo Album KaFKa_MG_9077 album_9C5222B5_80E4_CCF0_41B9_0E0B1870355A.label = Photo Album KaFKa_MG_9081 album_2AC56C7F_6CD9_FB1D_41D0_3BFEE33258D8.label = Photo Album KaFKa_MG_9090 album_28A7EDAE_6CD9_F53F_41C1_C241F4613A35.label = Photo Album KaFKa_MG_9096 album_2FB1F6F6_6CD8_972F_41A8_22C780482012.label = Photo Album KaFKa_MG_9123 album_2945B422_6CEB_AB27_41BF_5F473F8B921E.label = Photo Album KaFKa_MG_9128 album_2B2F3DCD_6CE9_957D_41C5_332A4B4F654F.label = Photo Album KaFKa_MG_9130 album_29F1F2DB_6CE8_EF65_41C4_6074BE24D878.label = Photo Album KaFKa_MG_9137 album_2E122BE2_6CE9_7D27_4185_A40AAA5C51BE.label = Photo Album KaFKa_MG_9143 album_28CA724C_6CEF_6F62_41D2_BB64B6C2CE03.label = Photo Album KaFKa_MG_9148 album_2B6DA639_6D29_9725_41DB_08C8DDA8D38B.label = Photo Album KaFKa_MG_9152 album_E9645E1F_FD92_C5C0_41E7_82EF842C8B40.label = Photo Album Wilhelm Wessel, Ilustrace ke Kafkově Proměně, 1924, Galerie Ztichlá klik... panorama_76820020_660A_7E05_41D4_E15ADC3DB6FB.label = Pravé křídlo 1 panorama_76821BE8_660A_4204_4198_F4AB91456CF2.label = Pravé křídlo 10 panorama_76823A1A_660A_4204_41B3_33BFE517A0CB.label = Pravé křídlo 11 panorama_769DE7F6_6615_C20C_41C8_4C8865CB7D25.label = Pravé křídlo 12 panorama_769DC5B4_6615_C60C_41D8_5B21D7579CA6.label = Pravé křídlo 13 panorama_769E6C68_6616_4604_41D1_FE34C5F24FB7.label = Pravé křídlo 14 panorama_769E03B2_6615_C204_41D9_43495FA5F6FB.label = Pravé křídlo 15 panorama_769E31C3_6615_DE04_41B1_6663EC36DB2A.label = Pravé křídlo 16 panorama_769E5004_6615_BE0C_41C5_07256AF79E74.label = Pravé křídlo 17 panorama_769E4E37_6616_420C_41D6_5235A2BCF819.label = Pravé křídlo 18 panorama_76824E3F_660A_427B_41C4_10B0364DAB85.label = Pravé křídlo 2 panorama_76820C3F_660A_467B_41C5_CEDD0F3F8051.label = Pravé křídlo 3 panorama_7682382E_660A_CE1C_41D9_2DC338848B96.label = Pravé křídlo 4 panorama_7682263D_660A_C27F_41CC_71E80971CE48.label = Pravé křídlo 5 panorama_768213FA_660A_C204_41C1_814D2C905072.label = Pravé křídlo 6 panorama_768241D8_660A_BE04_41D3_E78394F23D3F.label = Pravé křídlo 7 panorama_76820FC8_660A_4204_41B6_9E6E67CEB9F2.label = Pravé křídlo 8 panorama_76821DA6_660A_460C_41C7_73C471591512.label = Pravé křídlo 9 album_E9645E1F_FD92_C5C0_41E7_82EF842C8B40_0.label = Wilhelm Wessel, Ilustrace ke Kafkově Proměně, 1924, Galerie Ztichlá klik... ### Video videolevel_FDC53629_EE3D_3D0D_41DB_16FC0B5C10A5.url = media/video_73E11867_6616_CE7C_41D0_A8E365473576_cs.mp4 videolevel_FDC53629_EE3D_3D0D_41DB_16FC0B5C10A5.posterURL = media/video_73E11867_6616_CE7C_41D0_A8E365473576_poster_cs.jpg ### Video Subtitles ## Popup ### Body htmlText_2D345640_6CF8_B762_41D0_6FE0AF4C54A2.html =
American Bar. Montmartre, 1914
linořez, papír
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Při svých návštěvách varieté si Kafka obvykle vybíral program v německém jazyce, prokazatelně však navštěvoval například česká operetní představení a také v kabaretu Lucerna nesledoval výhradně německojazyčný program. Vzhledem k tomu, že Kafka prokazatelně nebyl zvlášť akusticky vnímavý, rozhodovala při jeho volbě především atraktivita podívané. K prolínání obou jazykových prostředí docházelo v Kafkově mládí při návštěvách nočních lokálů a vykřičených domů.
htmlText_53F44826_6CF9_FB2F_41DA_FC90D382D7AB.html =
Cementárna v Braníku, 1911
olej, plátno
Židovské muzeum v Praze
Gustav Janouch ve své knize Rozhovory s Franzem Kafkou cituje spisovatelovy promluvy o kubismu Pabla Picassa, dnes však už víme, že se jedná o literární podvrh. Neexistují ani spolehlivé doklady zájmu Maxe Broda o kubismus a další raně avantgardní směry. Brod svými kritikami a mecenášstvím podporoval české umělce patrně jen v době, kdy vystavovali spolu s německojazyčnými členy skupiny Osma. Na jaře 1910 Broda požádal o peněžní půjčku Bohumil Kubišta, který během svého pařížského pobytu trpěl velkou nouzí. Nevíme o žádné pomoci z Brodovy strany, která by bezprostředně následovala. O rok a půl později ale Kubišta prodal rozměrný obraz Cementárna v Braníku, který se během holokaustu ocitl v Židovském muzeu jako konfiskát z majetku jakési Ely Freund. Lze se zamyslet nad možností, že tento prodej do sbírky pražské židovské rodiny zprostředkoval právě Max Brod (i když je samozřejmě zkratkovité si myslet, že podobnou transakci mohl zprostředkovat jedině aktér židovského původu).
htmlText_52C04E2B_6CE9_F726_41D5_C701A91FB78B.html =
Cirkus, 1907
olej, karton
Národní galerie Praha
Obraz byl vystaven na druhé výstavě skupiny Osma v roce 1908.
htmlText_299A14BA_6D29_AB24_41C0_2E2C2D3CBD66.html =
Die Verwandlung, Leipzig: Kurt Wolff Verlag, 1916
faksimile
soukromá sbírka
Redaktorovi nakladatelství Kurt Wolff Georgu Heinrichu Meyerovi k chystanému knižnímu vydání této povídky v říjnu 1915 napsal: „Psal jste posledně, že k Proměně nakreslí Ottomar Starke titulní list. Zalekl jsem se toho teď trochu. […] Napadlo mě totiž, jelikož Starke doopravdy ilustruje, že by třeba mohl chtít nakreslit přímo ten hmyz. Jen to ne, prosím, jen to ne! Rozhodně nechci omezovat jeho pole působnosti, jen na základě své přirozeně lepší znalosti povídky poprosit. Hmyz sám nemůže být na žádné kresbě. A nemůže být vidět ani z dálky. Jestliže takový záměr neexistuje a má prosba je tedy směšná – tím lépe. […] Kdybych směl k ilustraci sám uvést návrhy, volil bych výjevy jako: rodiče a prokurista před zamčenými dveřmi nebo ještě lépe rodiče a sestra v osvětleném pokoji, zatímco dveře k naprosto tmavému vedlejšímu pokoji zejí dokořán.“
htmlText_2FF9395B_6CDF_9D65_41CC_8F9A36619BCA.html =
Dva japonští rikšové, 1900
barevný dřevořez, papír
Židovské muzeum v Praze
Pro mladého Kafku byl zásadní osobností mezi německojazyčnými židovskými výtvarníky pocházejícími z Prahy Emil Orlik. Ve spolku pražských německých, liberálně orientovaných studentů nazvaném Lese- und Redehalle der deutschen Studenten in Prag (Čtenářský a debatní klub německých studentů v Praze) měl v listopadu 1902 Max Horb, tehdy ještě student práv, o tomto malíři a grafikovi nadšenou přednášku. Souvisela s Orlikovou pražskou monografickou výstavou, v jejímž rámci byla představena také obsáhlá část autorovy japonizující tvorby. Orlikovy parafráze japonského umění se nesetkávaly s obdivem pouze v Praze, ale také v tehdejších německojazyčných centrech, ve kterých přebíraly aktivní úlohu a spoluformovaly tamní umění.
htmlText_53B13CF8_6CE8_BB22_41D4_FB52EA95710C.html =
Gruž, 1908
olej, plátno
Moravská galerie v Brně
Feigl obraz namaloval během společného pobytu s Emilem Fillou v dalmatské Gruži. Čeští členové skupiny Osma v roce 1908 promýšleli otázky působení výrazných, plošně pojatých barev v obrazové kompozici. Feigl, který celý život tíhl k tlumené, až temné barevnosti na krátký čas také uvolnil a prosvětlil barevnou škálu svých obrazů.
htmlText_2FA6D068_6CE8_EB23_41BF_5FE622959D77.html =
Halbmonatschau für Ausdruckskultur aus allen Lebensgebieten, München, Georg Callwey, 1902, 1903/1904
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Knihovna T. G. Masaryka ve správě Masarykova ústavu a Archivu AV ČR, v. v. i
Kafka začal časopis číst na popud svého přítele Oskara Pollaka (pozdějšího absolventa vídeňské školy dějin umění) během středoškolských studií a vracel se k němu celý život. Navzdory tomu, že Max Brod o Der Kunstwart hovořil jako o časopise propadajícímu teutománii.
htmlText_2E7F897A_6CEB_BD27_41D2_3D3E886BC7A0.html =
Hračky, 1918
olej, plátno
Belvedere, Vídeň
htmlText_5323C314_6CE9_AEE2_41C3_D15346040B24.html =
Interiér, 1908
olej, plátno
Národní galerie Praha
Pro Kubištu, podobně jako pro další členy Osmy, byli v roce 1908 velkými vzory Vincent van Gogh a Paul Gauguin. Knihy týkající se těchto autorů měl ve své knihovně také Franz Kafka.
htmlText_2BD0213E_6CD9_6D1F_41CB_BC8A611936E1.html =
Malíř, dřevorytec a tiskař, 1901
barevný dřevořez, papír
Národní galerie Praha
Vystaveno v Praze v roce 1902 na výstavě navštívené pravděpodobně Franzem Kafkou.
Pro mladého Kafku byl zásadní osobností mezi německojazyčnými židovskými výtvarníky pocházejícími z Prahy Emil Orlik. Ve spolku pražských německých, liberálně orientovaných studentů nazvaném Lese- und Redehalle der deutschen Studenten in Prag (Čtenářský a debatní klub německých studentů v Praze) měl v listopadu 1902 Max Horb, tehdy ještě student práv, o tomto malíři a grafikovi nadšenou přednášku. Souvisela s Orlikovou pražskou monografickou výstavou, v jejímž rámci byla představena také obsáhlá část autorovy japonizující tvorby. Orlikovy parafráze japonského umění se nesetkávaly s obdivem pouze v Praze, ale také v tehdejších německojazyčných centrech, ve kterých přebíraly aktivní úlohu a spoluformovaly tamní umění.
htmlText_53F72C99_6CE9_9BE2_41A9_DCBA858C9A9A.html =
Modrý autoportrét, 1909
olej, plátno
Západočeská galerie v Plzni
Autoportrét Kubišta namaloval v době, kdy intenzivně studoval barevné teorie Arthura Schopenhauera a Johanna Wolfganga Goetheho. Tyto autory četl a obdivoval také Franz Kafka. Pro Kubištu byla zásadní kniha Grundzüge der Ästhetischen Farbenlehre, ve které různé historické barevné systematiky shrnul Emil Utitz, Kafkův bývalý spolužák ze staroměstského gymnázia.
htmlText_2FDC0891_6CD9_9BE5_41B3_6D2AA8E011A6.html =
München, Simplicissimus-Verlag, 1904–1905, 1905–1906, 1907–1908
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Na dílo řady výtvarných umělců Kafkovy generace silně působila dobová politická karikatura a ve středoevropském německojazyčném prostředí ji nejvlivněji šířil časopis Simplicissimus, vydávaný v Mnichově a hojně čtený v Čechách. Je pravděpodobné, že Kafka karikatury od Thomase Theodora Heineho a Bruno Paula z časopisu Simplicissimus také znal.
htmlText_50772855_6B2F_7B63_41B9_75EFE1622346.html =
Na jezeře (Večer), 1920
olej, plátno
Oblastní galerie Liberec
Vystaveno na výstavě skupiny Die Pilger v Praze v roce 1922 navštívené Kafkou.
Skupina Die Pilger dnes bývá spojovaná především s expresivně exaltovanými obrazy náboženských mýtů, malovanými Brömsem nebo jeho nejznámějším žákem Maximem Kopfem.
htmlText_509C321B_6B58_EEE2_41D9_B3D75295FC80.html =
Plakát výstavy Edvarda Muncha, Spolek výtvarných umělců Mánes, Praha, 1905
barevná litografie, papír
Moravská galerie v Brně
V prvním desetiletí 20. století se Praha etablovala jako pulzující umělecká metropole a centrum modernismu s rostoucí mezinárodní reputací. V roce 1902 byl v Kinského zahradě zbudován nový výstavní pavilon Spolku výtvarných umělců Mánes, české organizace, která se během následujícího desetiletí stala nejdůležitější platformou moderního umění v Praze a pořadatelem výstav českých i významných zahraničních umělců.
Počátkem roku 1905 se zde konala výstava Edvarda Muncha, jehož dílo otřáslo Prahou jako bomba. „Ruka, která vrhá takto barvu na plátno, měla spíše vládnout nožem nebo metati pumy,“ napsal kritik František Xaver Šalda v textu, který zpočátku působí jako pokárání, ale ve skutečnosti jde o velké ocenění.
htmlText_51475B68_6CD8_9D22_41CB_65EEBD1FA8AE.html =
Podobizna Friedricha Feigla, 1910
tuš, papír
Památník národního písemnictví, Umělecké sbírky
Svobodně se s kubismem vyrovnával také někdejší člen Osmy Emil Pittermann, kterého však Kafka znal spíše jako varietního umělce, vystupujícího v pražských (i berlínských) kabaretech pod jménem Artur Longen.
htmlText_55B5D3FE_6B28_AD1E_41CB_C93DDFBDB66B.html =
Podobizna M. D. (Mary Duras), 1921
olej, plátno
Národní galerie Praha
Vystaveno na výstavě skupiny Die Pilger v Rudolfinu v Praze v roce 1922 navštívené Kafkou.
htmlText_2CC2CF2F_6CF9_753E_41C7_97ACD7ACCD4B.html =
Promenáda ve florentském parku, 1907
olej, plátno, lepenka
Západočeská galerie v Plzni
Obraz byl vystaven na první výstavě skupiny Osma v roce 1907.
Kubišta těsně před konáním první výstavy studoval na Akademii ve Florencii. Navštívil ho zde Friedrich Feigl a přesvědčil ho, aby se vrátil do Prahy a připojil se k novému uskupení.
htmlText_5050FBEE_6CD9_BD3E_41B8_5F1C222BDF43.html =
Ruiny (Asanace židovské čtvrti), 1910
olej, plátno
soukromá sbírka
Ascher, pocházející z rozvětvené pražské židovské rodiny obchodníků s textilem, se pohyboval v okruhu pražských německy píšících autorů, který Max Brod nazval „pražský kruh“. Brod o Ascherovi v roce 1912 publikoval v Prager Tagblatt článek.
htmlText_EF82A714_FD92_43C3_41E1_3C03E34C57EB.html =
Svatý Šebestián, 1912
tužka, papír
Národní galerie Praha
Různé doklady Kafkova vztahu k obrazům naznačují, že nejenže úzkoprse nemoralizoval „formující erotiku“ a neodsuzoval pornografii, ale že dokonce ani nevnímal odlišnost aktů od jiného zobrazivého umění. Obraz lidského těla, obzvláště případná výtvarná reprezentace jeho vlastní podoby ho znejišťovaly, potenciálně snižovaly důstojnost. V deníku z roku 1912 nacházíme Kafkovu lakonickou zmínku, že má „stát malíři Ascherovi nahý modelem k svatému Šebestiánovi“. K namalování obrazu s dobově oblíbeným námětem, často vykládaným jako typická alegorie (homo)sexuální masochistické viktimizace, asi nikdy nedošlo, přesto však kontakt s výtvarným umělcem zapůsobil na Kafkovu fantazii a vrátil se k němu, když psal kapitolu Malíř v románu Proces. Josef K. jede do pochybné čtvrti k malíři Titorellimu a svou návštěvu zvědavým uším zdůvodňuje záměrem „dát se malovat“, což zřetelně vyznívá jako sebeobnažující akt zostuzení.
htmlText_2D7506DD_6CF8_9762_41B8_3B51CEB915DD.html =
Theatre Redoute, Palais Lucerna, 1924
litografie, papír
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Při svých návštěvách varieté si Kafka obvykle vybíral program v německém jazyce, prokazatelně však navštěvoval například česká operetní představení a také v kabaretu Lucerna nesledoval výhradně německojazyčný program. Vzhledem k tomu, že Kafka prokazatelně nebyl zvlášť akusticky vnímavý, rozhodovala při jeho volbě především atraktivita podívané. K prolínání obou jazykových prostředí docházelo v Kafkově mládí při návštěvách nočních lokálů a vykřičených domů.
htmlText_2ECB5E1E_6CE8_971F_41D3_34888B133CC3.html =
Tichá paní (Portrét umělcovy matky), 1909
olej, plátno
Leopold Museum, Vídeň
htmlText_50B89FCD_6CDF_9562_41C0_FF6F4133161F.html =
Tonoucí muž, kolem 1920
dřevo
Národní galerie Praha
Asi vystaveno na výstavě skupiny Die Pilger v Rudolfinu v Praze 1922.
htmlText_2B928A72_6B5B_BF23_41BD_2A091300BD5B.html =
Vlastní podobizna s puntíkovanou vázankou, 1904–1905
olej, lepenka
Západočeská galerie v Plzni
Prostřednictvím německojazyčných přátel se Kafka seznámil s tvorbou Emila Filly, Bohumila Kubišty, Antonína Procházky, Linky Scheithauerové-Procházkové, Otakara Kubína, Emila Artura Pittermanna Longena a Vincence Beneše. V kontextu „menšinového“ českého umění se jednalo o představitele raně avantgardní generace, adaptující jazyk modernistických směrů evropských center, mezi kterými získávala Paříž nový význam.
htmlText_78CAD27A_6B3B_AE01_41D1_813FB9811088.html =
Vlastní podobizna, kolem 1905
olej, plátno
Židovské muzeum v Praze
V roce 1905 Spolek Mánes uspořádal výstavu norského malíře Edvarda Muncha, pro něhož se svorně nadchli čeští, moravští i německočeští a židovští umělci ze skupiny Osma. Na uměleckou scénu vstoupila v roce 1907 a tři ze členů skupiny znal Kafka důvěrně: Maxe Horba, svého spolužáka z právnické fakulty, Friedricha Feigla, spolužáka ze staroměstského gymnázia, a Willyho Nowaka, který mu byl představen přítelem Maxem Brodem.
htmlText_EE78F59F_FD92_C6FF_41E4_6FE1C2BFC9DF.html =
Z cyklu ilustrací ke Kafkově Proměně, 1924 akvarel, papír
Galerie Ztichlá klika
Když se Josef Florian chystal v roce 1924 ve svém staroříšském nakladatelství vydat Kafkovu Proměnu, objednal ilustrace u Wilhelma Wessela. Kniha nakonec v nakladatelství vyšla až v roce 1929 s ilustracemi Otto Coestra. Obrazy obou německých malířů pracují s motivem brouka, i když Wessel užívá výraznější stylizaci než doslovný Coester. Coestrovy kresby plní skutečnou funkci ilustrací, věrně popisují vybrané knižní úseky. Kafka si však podobnou deskriptivnost, obzvláště v případě Proměny, nepřál.
htmlText_2F1676AD_6CE8_B73D_418D_78E89F47943E.html =
illustriertes Familienblatt, Berlin – Leipzig, Scherl, 1917
soukromá sbírka
htmlText_294615AE_6D29_953F_41C1_837068854F71.html =
kresba podle Leonarda, 1901–1907
tužka, papír
Deutsches Literaturarchiv Marbach
Představitele z řad české rané avantgardy charakterizuje jejich hluboký zájem o dějiny umění. Emil Filla, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka, ale i pozdější člen Osmy Vincenc Beneš studovali uměleckohistorické práce zejména o umění starých mistrů, které také vyhledávali na svých cestách v zahraničních muzeích a galeriích.
Také Franz Kafka obdivoval staré mistry, o čemž svědčí některé svazky v jeho knihovně, ale také jeho kreslířská tvorba. Pravděpodobně z knihy o Leonardu da Vincim od Adolfa Rosenberga překreslil obličej jedné dívčí podobizny.
htmlText_78AF5B3B_6B3B_BE01_41D7_86FF2AD2C390.html =
Autoportrét, 1905
olej, karton
Oblastní galerie Liberec


V roce 1905 Spolek Mánes uspořádal výstavu norského malíře Edvarda Muncha, pro něhož se svorně nadchli čeští, moravští i německočeští a židovští umělci ze skupiny Osma. Na uměleckou scénu vstoupila v roce 1907 a tři ze členů skupiny znal Kafka důvěrně: Maxe Horba, svého spolužáka z právnické fakulty, Friedricha Feigla, spolužáka ze staroměstského gymnázia, a Willyho Nowaka, který mu byl představen přítelem Maxem Brodem.
htmlText_72195717_6B38_9609_41BF_555E0E4DC3D0.html =
Autoportrét, rok 1907
olej, karton
GASK – Galerie Středočeského kraje


Prostřednictvím německojazyčných přátel se Kafka seznámil s tvorbou Emila Filly, Bohumila Kubišty, Antonína Procházky, Linky Scheithauerové-Procházkové, Otakara Kubína, Emila Artura Pittermanna Longena a Vincence Beneše. V kontextu „menšinového“ českého umění se jednalo o představitele raně avantgardní generace, adaptující jazyk modernistických směrů evropských center, mezi kterými získávala Paříž nový význam.
htmlText_505495C1_6B2B_7563_41CC_EBA63F167492.html =
Exprese 6, 1914–1920
akvarel, tužka, papír
Židovské muzeum v Praze
htmlText_508A342B_6B38_AB27_41C1_D78EA92DC4E5.html =
Max Brod, 1911
olej, karton
Židovské muzeum v Praze


Kafka od Nowaka zakoupil dvě litografie, při jejich výběru však spoléhal pravděpodobně naBrodův úsudek. Brod si pořídil čtyři díla a Nowak také realizoval jeho portrét v malbě a v litografii.
htmlText_DC48BF48_CEE6_5E14_41E3_25922454770E.html =
Max Brod, 1912
litografie, papír
Židovské muzeum v Praze


Kafka od Nowaka zakoupil dvě litografie, při jejich výběru však spoléhal pravděpodobně na Brodův úsudek. Brod si pořídil čtyři díla a Nowak také realizoval jeho portrét v malbě a v litografii.


htmlText_2E36DBB9_6CE8_9D25_41A6_00D604618FFE.html =
Mužský akt stojící z poloprofilu, 1908
křída, papír
Wien Museum


Pravděpodobně vystaveno (a záhy policejně zabaveno) na výstavě Neukunstgruppe v Praze v Klubu německých umělkyň v roce 1910. Pražská policie kolekci Schieleho obrazů a kreseb zabavila, jelikož údajně způsobem zobrazení nahoty ohrožovaly dobré mravy.
htmlText_295B1D2E_6CD8_953F_41D0_6AA5DB1E46ED.html =
Večerní sprška na mostě Óhaši - Ze série Sto pohledů na slavná místa v Edu, 1857
barevný dřevořez, papír
Muzeum umění Olomouc


Japonismus fascinoval umělce i milovníky umění po celé Evropě a nejpozději od druhé poloviny 19. století zasahoval do vývoje moderní kultury. Orlik koncem prosince 1901 přednesl ve vyprodaném Zrcadlovém sále Německého domu dvě přednášky o životě a umění v Japonsku, odkud se právě vrátil po více než roce. Prezentaci doprovodil promítáním obrazů. Proč mladého Kafku tolik zaujala estetika japonských dřevořezů Utamara, Hirošiga, Hokusaie i jejich tvůrčí parafráze v Orlikově tvorbě? Reiner Stach vyslovil hypotézu, že Kafku ohromila jednoduchost, s níž japonští umělci jediným pohybem vystihli podstatu postavy či krajiny. Zvláštní plochost jejich obrazů dokládala rafinovanost krajní redukce. Jak upozornil Andreas Kilcher, Kafku mohl také upoutat blízký vztah, který v japonské a čínské kultuře existuje mezi písmem, kresbou a malbou. Japonizující tendence k abstrahování se tak podle něj mohla projevit nejen v Kafkově vlastní kreslířské tvorbě, ale také v jeho přístupu k psaní.
htmlText_28091210_6CD8_EEE3_41D9_3EEE629FA91E.html =
Zasněžený borovicový mys Iki - Ze série Více než šedesát provincií Japonska, 1857
barevný dřevořez, papír
Muzeum umění Olomouc


Japonismus fascinoval umělce i milovníky umění po celé Evropě a nejpozději od druhé poloviny 19. století zasahoval do vývoje moderní kultury. Orlik koncem prosince 1901 přednesl ve vyprodaném Zrcadlovém sále Německého domu dvě přednášky o životě a umění v Japonsku, odkud se právě vrátil po více než roce. Prezentaci doprovodil promítáním obrazů. Proč mladého Kafku tolik zaujala estetika japonských dřevořezů Utamara, Hirošiga, Hokusaie i jejich tvůrčí parafráze v Orlikově tvorbě? Reiner Stach vyslovil hypotézu, že Kafku ohromila jednoduchost, s níž japonští umělci jediným pohybem vystihli podstatu postavy či krajiny. Zvláštní plochost jejich obrazů dokládala rafinovanost krajní redukce. Jak upozornil Andreas Kilcher, Kafku mohl také upoutat blízký vztah, který v japonské a čínské kultuře existuje mezi písmem, kresbou a malbou. Japonizující tendence k abstrahování se tak podle něj mohla projevit nejen v Kafkově vlastní kreslířské tvorbě, ale také v jeho přístupu k psaní.
### Title window_2ECB7E1E_6CE8_971F_41C8_9F2CE8903882.title = Anton Kolig window_52CE5E2A_6CE9_F726_41D0_5B1AFAE720AE.title = Antonín Procházka window_2CC0DF2E_6CF9_753E_41CA_C5D4AB4C2876.title = Bohumil Kubišta window_5323E314_6CE9_AEE2_41CF_5217DFB29638.title = Bohumil Kubišta window_2B8C9A71_6B5B_BF21_41D6_25E06C858522.title = Bohumil Kubišta window_EF804714_FD92_43C3_41D5_EAB156994835.title = Bohumil Kubišta window_53F65826_6CF9_FB2F_41D7_0C0B80EF1873.title = Bohumil Kubišta window_53F4EC99_6CE9_9BE2_41D8_3FBE7B1C683F.title = Bohumil Kubišta window_2FA73068_6CE8_EB23_4192_90397C163E11.title = Der Kunstwart window_2F1446AD_6CE8_B73D_41D5_CCB1E2B19AFE.title = Die Gartenlaube window_2E30CBB9_6CE8_9D25_41AF_9CD0201C100A.title = Egon Schiele window_51454B68_6CD8_9D22_41D5_42EF8CDEC450.title = Emil Artur Pittermann Longen window_721BB717_6B38_9609_41C4_F711EB75A58A.title = Emil Filla window_2FFF295B_6CDF_9D65_41D3_5B7BA9FAC5EE.title = Emil Orlik window_2BD1E13E_6CD9_6D1F_41BD_2DD4BECFE6F1.title = Emil Orlik window_5052CBEE_6CD9_BD3E_41C6_DFA74C4A4BC1.title = Ernst Ascher window_2E799979_6CEB_BD25_41DA_1041D276C30F.title = Fanny Harlfinger-Zakucka window_294405AE_6D29_953F_41C6_7CE336CE2E95.title = Franz Kafka window_299C04BA_6D29_AB24_41C7_423BC154BEE0.title = Franz Kafka window_78C4E279_6B3B_AE03_41D2_FE8E5060434F.title = Friedrich Feigl window_53B17CF8_6CE8_BB22_41D5_9101A1C8A680.title = Friedrich Feigl window_5056A5C1_6B2B_7563_41D2_6CAD54DB4122.title = Hilde Pollak-Kotányi window_509A221B_6B58_EEE2_41D2_9F5209772A60.title = Jan Preisler window_2D7526DD_6CF8_9762_41B3_13256B772A6E.title = Jiří Jílovský window_50BE8FCD_6CDF_9562_4188_7B1E90427CBF.title = Jost Pietsch window_55B723FE_6B28_AD1E_41C4_C152AC4D0841.title = Julius Pfeiffer window_50753854_6B2F_7B61_41C4_BF82DB933E9C.title = Maxim Kopf window_2FDA3890_6CD9_9BE3_41D8_E90549283FC0.title = Simplicissimus window_295BED2E_6CD8_953F_41D1_5DA2723DF652.title = Utagawa Hirošige window_2809720F_6CD8_EEFD_41D0_10F7231DD5C8.title = Utagawa Hirošige window_2D37A640_6CF8_B762_41AC_07737442F283.title = Vratislav Hugo Brunner window_EE46859F_FD92_C6FF_41E6_D4ACCF7A7EF4.title = Wilhelm Wessel window_DC487F48_CEE6_5E14_41B2_341305DAE480.title = Willy Nowak window_78A95B3A_6B3B_BE03_41C8_A76DF40040C6.title = Willy Nowak window_508A542B_6B38_AB27_41D6_3D9F003CC2B9.title = Willy Nowak ## Skin ### Button Button_1B9A4D00_16C4_0505_4193_E0EA69B0CBB0.label = FLOORPLAN Button_1B9A5D00_16C4_0505_41B0_D18F25F377C4_mobile.label = FOTKY Button_1B9A5D00_16C4_0505_41B0_D18F25F377C4.label = FOTOGALERIE Button_1B9A6D00_16C4_0505_4197_F2108627CC98.label = KDE JSME Button_1B9A6D00_16C4_0505_4197_F2108627CC98_mobile.label = KDE JSME Button_1B999D00_16C4_0505_41AB_D0C2E7857448_mobile.label = NAVIGACE Button_1B999D00_16C4_0505_41AB_D0C2E7857448.label = NAVIGACE Button_23F057B8_0C0A_629D_41A2_CD6BDCDB0145.label = Náš web Button_C8ED858C_AF72_8295_41E4_C98C79BBC6AE.label = Náš web Button_23F057B8_0C0A_629D_41A2_CD6BDCDB0145_mobile.label = Náš web Button_C7743FAA_AF4E_9E9C_41C4_CC8E52C51B6F_mobile.label = Náš web Button_1B998D00_16C4_0505_41AD_67CAA4AAEFE0.label = O GALERII Button_1B998D00_16C4_0505_41AD_67CAA4AAEFE0_mobile.label = O GALERII Button_F5A6F381_AFB3_868F_41C5_82E2E968A732.label = O VÝSTAVĚ Button_1B9A3D00_16C4_0505_41B2_6830155B7D52.label = REALTOR Button_CD4B4221_EFF4_8C47_41E8_E14B2EDB3681_mobile.label = TIRÁŽ Button_C08D0750_EF95_B4C5_41E8_70869BBB305F.label = TIRÁŽ Button_C86421AC_AF57_8295_41DE_385253D71C12_mobile.label = VÝSTAVA Button_221B5648_0C06_E5FD_4198_40C786948FF0.label = lorem ipsum Button_221B5648_0C06_E5FD_4198_40C786948FF0_mobile.label = lorem ipsum ### Image Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A.url = skin/Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_cs.png Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_mobile.url = skin/Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_mobile_cs.png Image_911670CA_DA90_E697_41E3_6D20C3A5184B.url = skin/Image_911670CA_DA90_E697_41E3_6D20C3A5184B_cs.jpg Image_C6E799C6_EFEB_7FCD_41A2_C4EE88FC440D.url = skin/Image_C6E799C6_EFEB_7FCD_41A2_C4EE88FC440D_cs.jpg Image_C7ED3927_EF94_9C4B_41BD_001120D63B99.url = skin/Image_C7ED3927_EF94_9C4B_41BD_001120D63B99_cs.jpg Image_CAF3B1A7_AFCD_8294_4192_8E1575E2134F.url = skin/Image_CAF3B1A7_AFCD_8294_4192_8E1575E2134F_cs.jpg Image_D463AC73_C22E_048E_41E2_A74884A4B21C.url = skin/Image_D463AC73_C22E_048E_41E2_A74884A4B21C_cs.png Image_D706CF20_C4CF_AAD2_41D2_647EC6A70E90.url = skin/Image_D706CF20_C4CF_AAD2_41D2_647EC6A70E90_cs.jpg Image_DADE42F8_C616_1D79_41D1_661DF921870F.url = skin/Image_DADE42F8_C616_1D79_41D1_661DF921870F_cs.png ### Multiline Text HTMLText_F5D87E86_AFDF_9E94_41CD_A1E932181011.html =
O GALERII


Západočeská galerie v Plzni patří k nejvýznamnějším galerijním institucím v České republice. Její sbírky pokrývají období od 14. století po současnost a vedle jednotlivých špičkových děl obsahují kvalitní soubory umění 19. století, umění přelomu století a české moderny, zahrnující zvláště hodnotnou sbírku kubismu. Sbírkový fond v současnosti čítá přes 13 000 děl.


Západočeská galerie v Plzni využívá k výstavním účelům dva historické objekty v centru města - někdejší středověkou tržnici, od r. 1972 výstavní síň „Masné krámy“, a zrekonstruovaný goticko-renesanční dům č. p. 13 v Pražské ulici, tzv. výstavní síň "13".


Náročný výstavní program, vydavatelská činnost a kvalita sbírek řadí Západočeskou galerii v Plzni k nejvýznamnějším muzeím a galeriím v republice. Ve výstavních síních představuje krátkodobé výstavní projekty. Otevřeno je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.
HTMLText_EA4506F7_FDA0_5CF1_41C2_BF883C7259BF.html =
O galerii


Západočeská galerie v Plzni patří k nejvýznamnějším galerijním institucím v České republice. Její sbírky pokrývají období od 14. století po současnost a vedle jednotlivých špičkových děl obsahují kvalitní soubory umění 19. století, umění přelomu století a české moderny, zahrnující zvláště hodnotnou sbírku kubismu. Sbírkový fond v současnosti čítá přes 13 000 děl.


Západočeská galerie v Plzni využívá k výstavním účelům dva historické objekty v centru města - někdejší středověkou tržnici, od r. 1972 výstavní síň „Masné krámy“, a zrekonstruovaný goticko-renesanční dům č. p. 13 v Pražské ulici, tzv. výstavní síň "13".


Náročný výstavní program, vydavatelská činnost a kvalita sbírek řadí Západočeskou galerii v Plzni k nejvýznamnějším muzeím a galeriím v republice. Ve výstavních síních představuje krátkodobé výstavní projekty. Otevřeno je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.
HTMLText_23F067B8_0C0A_629D_41A9_1A1C797BB055_mobile.html =
Očima Franze Kafky:
Mezi obrazem a jazykem


05/06/2024 – 28/10/2024
výstavní síň Masné krámy
Autorka výstavy: Marie Rakušanová
Kurátorka výstavy: Ivana Skálová


K dílu Franze Kafky lze přistupovat „z libovolného konce, neboť žádný není lepší než ostatní, žádný vchod není privilegovaný,“ napsali v roce 1975 francouzští filozofové Gilles Deleuze a Félix Guattari. Výstava Očima Franze Kafky: Mezi obrazem a jazykem se zaměřuje na umělcův vztah k výtvarnému umění a vizuální kultuře. Formou odkazů a prostřednictvím ukázky jednoho originálního díla se věnuje také Kafkově vlastní kreslířské tvorbě. Divák Franz Kafka se zajímal nejen o obrazy vysokého umění, ale také o projevy populární kultury, zahrnující obrázkové časopisy a plakáty, média filmu, fotografie, tance, cirkusu a kabaretu. V různorodosti obrazů, které Kafku v jeho každodennosti obklopovaly, můžeme vidět paralelu k vícejazyčnosti, charakteristické pro tehdejší Prahu a celý středoevropský prostor. Při průchodu svým městem byl Kafka vystaven změti jazyků – češtiny, němčiny, němčiny židovských intelektuálních vrstev, „Kuchelböhmisch“ českých kuchařek a sluhů, pracujících pro německojazyčné rodiny, moderní hebrejštiny spojené se sionistickým hnutím a po roce 1914 také jidiš židovských uprchlíků z východu. Podobně rozmanité byly i vizuální podněty útočící na Kafkův zrak. Nároží městských domů byla pokryta plakáty, v nichž se střetávala estetika historického eklektismu, akademismu se secesním dekorativismem a japonismem přelomu století, a později také s echy kubismu, v Praze mimořádně vlivného. Na výstavách Spolku výtvarných umělců Mánes se Kafka mohl setkat s francouzským impresionismem, postimpresionismem, českým secesním symbolismem a kubismem či se severským symbolistním expresionismem. Na výstavách Krasoumné jednoty a Spolku německých výtvarných umělců v Čechách se konfrontoval s představiteli salonní malby z center německé říše i s představiteli německočeského spiritualismu. V pražském Klubu německých umělkyň mohl vidět tvorbu malířek a sochařek z Prahy, Olomouce, Brna, Vídně, Mnichova a dalších center německojazyčné výtvarné kultury, uplatňujících konformní malířské postupy, ale také reflektujících výtvarné inovace. V pražských biografech sledoval exaltovaný výraz gest a obrazů evropských a amerických němých filmů, navštěvoval představení ruského i francouzského baletu a v kabaretech pozorně vnímal postoje a pohyb, doprovázející zpěv, tanec i recitování varietních umělkyň a umělců.


Výstava tuto obrazovou mnohost představuje divákovi prostřednictvím děl různých médií. Zároveň pokládá otázku, jakým způsobem se Kafkovy vizuální zkušenosti mohly promítat do jazyka jeho textů. Kafka se nesourodými obrazy nechával zaplavovat, hltal je, detailně pozoroval a popisoval, nikdy je však neinterpretoval ani nesoudil. Zároveň k vizuálním vjemům pociťoval určitou nedůvěru. Ve svých denících a dopisech hovořil o touze, kterou v něm obrazy probouzely, aniž by poskytovaly její uspokojení. Krize reprezentace vizuálních znaků pronikala také do sféry Kafkovy řeči. Výstava tematizuje spisovatelovy ambivalentní pocity vůči vizualitě, které se promítly do některých jeho textů, čerpajících sílu z napětí mezi obrazem a jazykem.
HTMLText_FAF90C1C_EBDE_57E3_41E4_9F585E120D42.html =
OČIMA FRANZE KAFKY: MEZI OBRAZEM A JAZYKEM


ZÁPADOČESKÁ GALERIE V PLZNI
VÝSTAVNÍ SÍŇ MASNÉ KRÁMY
05/06/2024 – 28/10/2024


AUTORKA VÝSTAVY
Marie Rakušanová


ODBORNÁ SPOLUPRÁCE
Nicholas Sawicki


KURÁTORKA VÝSTAVY
Ivana Skálová


ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Tomáš Svoboda


GRAFICKÝ DESIGN
Robert V. Novák


JAZYKOVÁ REDAKCE A PŘEKLAD
Michael Fürbeck, Tomáš Hausner, Eva Hrubá, Anna Ohlidal


INSTALACE
Artelo s. r. o., Tomáš Kárník, Jiří Macek, Miroslav Tázler


TEXTOVÉ PRVKY
Jakub Čermák


DIGITÁLNÍ TISKY
Fotonova, Signpek


DOPROVODNÝ PROGRAM
Patricie Císlerová, Jiří Hlobil, Marcela Štýbrová


PROPAGACE
Gabriela Darebná, Ondřej Kozibratka, Kateřina Štulc Modrá


VYSTAVENÁ DÍLA POCHÁZEJÍ ZE SBÍREK:


Alšova jihočeská galerie; Arthouse Hejtmánek; Belvedere, Vídeň; COLLETT Prague | Munich; Deutsches Literaturarchiv Marbach; Galerie hlavního města Prahy; Galerie umění Karlovy Vary; Galerie výtvarného umění v Ostravě; Galerie Ztichlá klika; GASK – Galerie Středočeského kraje; Knihovna Ústavu pro dějiny umění FF UK; Knihovna T. G. Masaryka ve správě Masarykova ústavu a Archivu AV ČR, v. v. i.; Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg; Kunstsammlung und Archiv, Universität für Angewandte Kunst Wien; Leopold Museum; Městské muzeum Velvary; Moravská galerie v Brně; Muzeum umění Olomouc; Národní galerie Praha; Národní knihovna ČR; Oblastní galerie Liberec; Památník národního písemnictví; Retro Gallery; Sbírka Národního muzea – Knihovna Národního muzea; Uměleckoprůmyslové museum v Praze; Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.; Wien Museum; Západočeská galerie v Plzni; Židovské muzeum v Praze a soukromé sbírky


DATA PRO TISK REPRODUKCÍ LASKAVĚ POSKYTLY:


Albertina, Vídeň; Archiv Klaus Wagenbach; The Bodleian Libraries, University of Oxford; Národní archiv; Národní galerie Praha; Národní knihovna Izraele; Uměleckoprůmyslové museum v Praze


Výstavu připravila Západočeská galerie v Plzni a Adalbert Stifter Verein – Kulturinstitut für die böhmischen Länder ve spolupráci s Židovským muzeem v Praze v rámci projektů Kafka 2024 a Kafka100.


Záštitu nad projektem Kafka 2024 převzala Claudia Roth, zmocněnkyně spolkové vlády SRN pro kulturu a média, a Martin Baxa, ministr kultury České republiky.


Záštitu nad výstavou převzal hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták a primátor města Plzně Roman Zarzycký.


S podporou Ministerstva kultury ČR, Česko-německého fondu budoucnosti a zmocněnkyně spolkové vlády SRN pro kulturu a média.
HTMLText_C0521976_EF94_9CCD_419F_DA2D0292B2B4.html =
OČIMA FRANZE KAFKY: MEZI OBRAZEM A JAZYKEM


ZÁPADOČESKÁ GALERIE V PLZNI
VÝSTAVNÍ SÍŇ MASNÉ KRÁMY
05/06/2024 – 28/10/2024


AUTORKA VÝSTAVY
Marie Rakušanová


ODBORNÁ SPOLUPRÁCE
Nicholas Sawicki


KURÁTORKA VÝSTAVY
Ivana Skálová


ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Tomáš Svoboda


GRAFICKÝ DESIGN
Robert V. Novák


JAZYKOVÁ REDAKCE A PŘEKLAD
Michael Fürbeck, Tomáš Hausner, Eva Hrubá, Anna Ohlidal


INSTALACE
Artelo s. r. o., Tomáš Kárník, Jiří Macek, Miroslav Tázler


TEXTOVÉ PRVKY
Jakub Čermák


DIGITÁLNÍ TISKY
Fotonova, Signpek


DOPROVODNÝ PROGRAM
Patricie Císlerová, Jiří Hlobil, Marcela Štýbrová


PROPAGACE
Gabriela Darebná, Ondřej Kozibratka, Kateřina Štulc Modrá


VYSTAVENÁ DÍLA POCHÁZEJÍ ZE SBÍREK:


Alšova jihočeská galerie; Arthouse Hejtmánek; Belvedere, Vídeň; COLLETT Prague | Munich; Deutsches Literaturarchiv Marbach; Galerie hlavního města Prahy; Galerie umění Karlovy Vary; Galerie výtvarného umění v Ostravě; Galerie Ztichlá klika; GASK – Galerie Středočeského kraje; Knihovna Ústavu pro dějiny umění FF UK; Knihovna T. G. Masaryka ve správě Masarykova ústavu a Archivu AV ČR, v. v. i.; Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg; Kunstsammlung und Archiv, Universität für Angewandte Kunst Wien; Leopold Museum; Městské muzeum Velvary; Moravská galerie v Brně; Muzeum umění Olomouc; Národní galerie Praha; Národní knihovna ČR; Oblastní galerie Liberec; Památník národního písemnictví; Retro Gallery; Sbírka Národního muzea – Knihovna Národního muzea; Uměleckoprůmyslové museum v Praze; Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.; Wien Museum; Západočeská galerie v Plzni; Židovské muzeum v Praze a soukromé sbírky


DATA PRO TISK REPRODUKCÍ LASKAVĚ POSKYTLY:


Albertina, Vídeň; Archiv Klaus Wagenbach; The Bodleian Libraries, University of Oxford; Národní archiv; Národní galerie Praha; Národní knihovna Izraele; Uměleckoprůmyslové museum v Praze


Výstavu připravila Západočeská galerie v Plzni a Adalbert Stifter Verein – Kulturinstitut für die böhmischen Länder ve spolupráci s Židovským muzeem v Praze v rámci projektů Kafka 2024 a Kafka100.


Záštitu nad projektem Kafka 2024 převzala Claudia Roth, zmocněnkyně spolkové vlády SRN pro kulturu a média, a Martin Baxa, ministr kultury České republiky.


Záštitu nad výstavou převzal hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták a primátor města Plzně Roman Zarzycký.


S podporou Ministerstva kultury ČR, Česko-německého fondu budoucnosti a zmocněnkyně spolkové vlády SRN pro kulturu a média.
HTMLText_F37A29A0_AFCD_828C_41E5_91018298F9A7.html =
TITLE
Subtitle


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus.
HTMLText_23F067B8_0C0A_629D_41A9_1A1C797BB055.html =
___


Očima Franze Kafky:


Mezi obrazem a jazykem


05/06/2024 – 28/10/2024
výstavní síň Masné krámy
Autorka výstavy: Marie Rakušanová
Kurátorka výstavy: Ivana Skálová


K dílu Franze Kafky lze přistupovat „z libovolného konce, neboť žádný není lepší než ostatní, žádný vchod není privilegovaný,“ napsali v roce 1975 francouzští filozofové Gilles Deleuze a Félix Guattari. Výstava Očima Franze Kafky: Mezi obrazem a jazykem se zaměřuje na umělcův vztah k výtvarnému umění a vizuální kultuře. Formou odkazů a prostřednictvím ukázky jednoho originálního díla se věnuje také Kafkově vlastní kreslířské tvorbě. Divák Franz Kafka se zajímal nejen o obrazy vysokého umění, ale také o projevy populární kultury, zahrnující obrázkové časopisy a plakáty, média filmu, fotografie, tance, cirkusu a kabaretu. V různorodosti obrazů, které Kafku v jeho každodennosti obklopovaly, můžeme vidět paralelu k vícejazyčnosti, charakteristické pro tehdejší Prahu a celý středoevropský prostor. Při průchodu svým městem byl Kafka vystaven změti jazyků – češtiny, němčiny, němčiny židovských intelektuálních vrstev, „Kuchelböhmisch“ českých kuchařek a sluhů, pracujících pro německojazyčné rodiny, moderní hebrejštiny spojené se sionistickým hnutím a po roce 1914 také jidiš židovských uprchlíků z východu. Podobně rozmanité byly i vizuální podněty útočící na Kafkův zrak. Nároží městských domů byla pokryta plakáty, v nichž se střetávala estetika historického eklektismu, akademismu se secesním dekorativismem a japonismem přelomu století, a později také s echy kubismu, v Praze mimořádně vlivného. Na výstavách Spolku výtvarných umělců Mánes se Kafka mohl setkat s francouzským impresionismem, postimpresionismem, českým secesním symbolismem a kubismem či se severským symbolistním expresionismem. Na výstavách Krasoumné jednoty a Spolku německých výtvarných umělců v Čechách se konfrontoval s představiteli salonní malby z center německé říše i s představiteli německočeského spiritualismu. V pražském Klubu německých umělkyň mohl vidět tvorbu malířek a sochařek z Prahy, Olomouce, Brna, Vídně, Mnichova a dalších center německojazyčné výtvarné kultury, uplatňujících konformní malířské postupy, ale také reflektujících výtvarné inovace. V pražských biografech sledoval exaltovaný výraz gest a obrazů evropských a amerických němých filmů, navštěvoval představení ruského i francouzského baletu a v kabaretech pozorně vnímal postoje a pohyb, doprovázející zpěv, tanec i recitování varietních umělkyň a umělců.


Výstava tuto obrazovou mnohost představuje divákovi prostřednictvím děl různých médií. Zároveň pokládá otázku, jakým způsobem se Kafkovy vizuální zkušenosti mohly promítat do jazyka jeho textů. Kafka se nesourodými obrazy nechával zaplavovat, hltal je, detailně pozoroval a popisoval, nikdy je však neinterpretoval ani nesoudil. Zároveň k vizuálním vjemům pociťoval určitou nedůvěru. Ve svých denících a dopisech hovořil o touze, kterou v něm obrazy probouzely, aniž by poskytovaly její uspokojení. Krize reprezentace vizuálních znaků pronikala také do sféry Kafkovy řeči. Výstava tematizuje spisovatelovy ambivalentní pocity vůči vizualitě, které se promítly do některých jeho textů, čerpajících sílu z napětí mezi obrazem a jazykem.
HTMLText_221B6648_0C06_E5FD_41A0_77851DC2C548_mobile.html =
ZÁPADOČESKÁ GALERIE V PLZNI


Výstavní síň Masné krámy
Pražská 18, 301 00 Plzeň


Otevírací doba:
pondělí: zavřeno
úterý – neděle: 10:00 – 18:00



HTMLText_221B6648_0C06_E5FD_41A0_77851DC2C548.html =
___
Západočeská galerie v Plzni
vÝSTAVNÍ SÍŇ MASNÉ KRÁMY


Pražská 353/18, 301 00 Plzeň 3


Otevírací doba:
pondělí: Zavřeno
úterý – neděle: 10:00 – 18:00





HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12_mobile.html =
PanoramaTA:
HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923.html =


Tiráž:
HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12.html =
PanoramaTA:
HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923_mobile.html =
tiráž:
### Tooltip IconButton_7F56D938_6A4C_8ED8_41D9_07CD54BFD3EA.toolTip = Change language to deutsch IconButton_7F7D6DBC_6A45_81D8_41C8_927287E4E60D.toolTip = Přepne jazyk do češtiny ## Tour ### Description ### Title tour.name = Očima Franze Kafky